Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Blog » Κατευναστική Πολιτική η Ελληνική Σιωπή στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ #137

Κατευναστική Πολιτική η Ελληνική Σιωπή στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ #137

Η Σύνοδος των χωρων του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη ,που συνδυάσθηκε με παράλληλη Σύνοδο των χωρων – μελων της Ευρωπαϊκης Ενώσεως , σε μια ηθελημένη επίδειξη Ευρω – Ατλαντισμου , διεκήρυξε , οπως αναμενόταν  , το νέο στρατηγικό δόγμα του ΝΑΤΟ , που προεκτείνεται τώρα μέχρι τον Ειρηνικό ωκεανό και αναγορεύει ως απειλή οχι πλέον μόνο τη Ρωσία , αλλά και την Κίνα.

Η Ευρωπαϊική Ενωση , με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία, υπεχώρησε απο την παλαιά ρητορική μιας αυτόνομης δυνάμεως , με δική της πολιτική και ευθυγραμμίσθηκε σε μια κοινή Ατλαντική γραμμή, που εκφράζεται απο το ΝΑΤΟ.

η Ελληνική Κυβέρνηση υπερακοντίζει σ’ αυτήν , πιστεύοντας οτι εγγράφει , μ’ αυτό , υποθηκες υποστηρίξεώς της απο το ΝΑΤΟ και τους συμμάχους της απέναντι στην Τουρκική απειλή.Στη Μαδρίτη ομως , σε μια σύναξη που ειχε, υποτίθεται , ως κύριο θέμα την επαναβεβαίωση των αρχων και αξιων , που συνιστουν τον κοινό παρονομαστή του ΝΑΤΟ, δεν ακούσθηκε καμιά φωνή για την Τουρκική εισβολή και συνεχιζόμενη κατοχή στην Κύπρο.Δεν ακούσθηκε επίσης καμιά φωνή για τα οσα ειπε , λίγο πριν τη Σύνοδο , ο Τουρκος υπουργός Εξωτερικων Τσαβούσογλου οτι  ” η Τουρκία δεν μπορει να εγκλωβισθει στα σύνορα της ” , αμιλλώμενος  τη Ναζιστική προπαγάνδα για το περιβόητο δόγμα του ” ζωτικου χώρου ” ( lebensraum ).

Ο Ελληνας Πρωθυπουργός επικαλέσθηκε λόγους τακτικης για τη σιωπή του : ” Θα απαντήσουμε καταλλήλως ” , ειπε , ” εαν η Τουρκική πλευρά θέσει θέμα στρατιωτικοποιήσεως των νησιων” , οπως απειλουσε να πράξει ο Τουρκος Πρόεδρος.Ο τελευταιος ομως δεν ειχε επιτεθει κατά του κ. Μητσοτάκη , μετά την ομιλία του στο Κογκρέσο , γιατί ενέπλεξε τρίτους στα υποτιθέμενα διμερή Ελληνο – Τουρκικά θέματα ; Η Τουρκική πλευρά δεν θέλει διεθνοποίηση των Τουρκικων αυθαιρέτων διεκδικήσεων, απειλων και προκλήσεων. Θέλει ” πολιτικό ” διάλογο , εκτός του πλαισίου του διεθνους δικαίου.Ο Τουρκος Πρόεδρος ειχε επίσης τις δικές του προτεραιότητες στη Σύνοδο της Μαδρίτης: να αποσπάσει ανταλλάγματα ωστε να αρει το βέτο για την ενταξη της Σουηδίας και της Φινλανδίας και να προωθήσει το καίριο γι ‘ αυτόν θέμα των F – 16.

Η Σουηδία και η Φινλανδία δέχθηκαν τον εξευτελισμό της υπογραφης ενος τριμερους μνημονίου, που αντιφάσκει με τις δημοκρατικές παραδόσεις τους και με τη μέχρι τώρα πολιτική τους , οσο και αν προσπαθουν να μειώσουν τη σημασία των υποχρεώσεων που ανέλαβαν.Ηδη ομως , το αρμόδιο Τουρκικό υπουργειο ετοιμάζεται να στείλει σ’ αυτές καταλόγους καταζητουμένων Κούρδων αγωνιστων και Τουρκων δημοκρατων , των οποίων ζητα την εκδοση.Σημειωτέον επίσης οτι το θέμα της εντάξεως των δυο χωρων δεν εχει ακόμη λήξει και η Αγκυρα δεν προτίθεται να εγκαταλείψει τους εκβιασμούς.

Το υπόμνημα , που υπέγραψαν Σουηδία και Φινλανδία, δεν αφορα μόνο τους Κούρδους και γενικά τα ανθρώπινα δικαιώματα.Αφορα επίσης Ευρωπαϊκές πολιτικές και ειδικότερα την Ευρωπαϊκή αμυντική διάσταση και την πολιτική PESCO. Οι δυο χωρες αναλαμβάνουν την υποχρέωση να υποστηρίξουν τη συμμετοχή της Τουρκίας στις Ευρωπαϊκές πολιτικές PESCO.

Ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης εσπευσε να χαιρετίσει την υπογραφή του μνημονίου και την αρση του Τουρκικου βέτο, θέλοντας να παρουσιασθει ως ζηλωτής και υπέρμαχος του ΝΑΤΟ. Δεν εκανε ομως κανένα σχόλιο για τις προσπάθειες της Αγκυρας να διεισδύσει και να συμμετάσχει , μέσω ΝΑΤΟ, στην Ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία , που ειναι προνόμιο των χωρων – μελων της ΕΕ.

Ο Τουρκος Πρόεδρος απέσπασε , με τους εκβιασμούς του, συνάντηση με τον Αμερικανό Πρόεδρο , την οποία επεδίωκε για λόγους εντυπώσεων και γοήτρου , αλλά και για να θέσει επιτακτικά το θέμα των  F – 16. Η Αμερικανίδα υφυπουργός Αμύνης Σελέστ Μπαλάντερ ανέλαβε να δώσει ικανοποίηση στην Τουρκική πλευρά , δηλώνοντας την υποστήριξη του Πενταγώνου στο Τουρκικό αιτημα. Ειναι γνωστό ομως οτι αυτός που αποφασίζει για πωλήσεις οπλων σε ξένες χωρες ειναι το Κογκρέσο.Ο Αμερικανός Πρόεδρος συμβούλευσε τον Τουρκο ομόλογό του να κάνει υπομονή μέχρι τον Νοέμβριο , οταν θα διεξαχθουν οι ενδιάμεσες εκλογές για τη μερική ανανέωση του Κογκρέσου.

Η Πατριωτική Ενωση εκφράζει την ανησυχία και τον προβληματισμό της για μια χωρίς ορια επέκταση του ΝΑΤΟ και την επικυριαρχία του στην Ευρωπαϊκή Ενωση , με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία και την καταγγελλόμενη αναβίωση στην Ευρώπη του Ρωσικου κινδύνου,Η Ευρωπαίκή Ενωση πρέπει να διαφυλάξει ως προοπτική τόσο την πολιτική της αυτονομία οσο και την κοινή αμυντική της διάσταση , εστω και αν σήμερα ταυτίζεται, σε μεγάλο βαθμό , με τη συμμετοχή στο ΝΑΤΟ.

Η πολιτική της υπερακοντίσεως υπέρ του ΝΑΤΟ και των πολιτικων του, την οποίαν ακολουθει συστηματικά ο Πρωθυπουργός, δημιουργει μεγάλους κινδύνους για τα ιδιαίτερα Ελληνικά συμφέροντα , που δεν συγκλίνουν πάντα και δεν ταυτίζονται με τα στρατηγικά συμφέροντα ξένων μεγάλων δυνάμεων.Ειναι ενδεικτική γι ‘ αυτό , η πολιτική των δυο μέτρων και δυο σταθμων , που ακολουθειται στο θέμα της Τουρκικης εισβολης στην Κύπρο , σε αντίθεση με την καταγγελλόμενη απο ολους Ρωσική εισβολη στην Ουκρανία.

Η πολιτική της σιωπης σε Συνόδους Κορυφης, οπως αυτή της Μαδρίτης , για λόγους υποτιθέμενης τακτικης και μη διαταραχης της κατ’ επίφασιν ενότητας του ΝΑΤΟ, με αναφορά την Ουκρανία ,αφήνει την Αγκυρα στο απυρόβλητο, οταν απειλει μια αλλη χώρα του ΝΑΤΟ, την Ελλάδα, με πόλεμο και οταν εξακολουθει να κατέχει τη βόρεια Κύπρο.Αφήνει επίσης σ’ αυτήν την πρωτοβουλία να επιτεθει διπλωματικά κατά της Ελλάδος στο ΝΑΤΟ,οποτε η ιδια το θεωρήσει σκόπιμο.

Η Πατριωτική Ενωση θεωρει οτι η πολιτική αυτή ειναι μια μορφή κατευναστικης πολιτικης , τη στιγμή που η Τουρκική επιθετικότητα επελαύνει , με τη ” Γαλάζια Πατρίδα ” και εσχάτως με την καταγγελλόμενη στρατωτικοποίηση των νησιων του Ανατολικου Αιγαίου και την εκπτωση δηθεν της Ελληνικης κυριαρχίας σ’ αυτά.Μόνη απάντηση της Ελλάδος πρέπει να ειναι , χωρίς αλλη καθυστέρηση , η εφαρμογή των δικαιωμάτων της , που απορρέουν απο το διεθνές θαλάσσιο δίκαιο , και η αμεση επέκταση σε 12 μίλια των χωρικων της υδάτων και η ανακήρυξη , σε ολη την εκτασή της , της Ελληνικης ΑΟΖ.

Περικλής Νεάρχου

Πρέσβυς ε.τ.

Υπεύθυνος Εξωτερικής Πολιτικής και Αμύνης

Μετάβαση στο περιεχόμενο